Czy aktywność fizyczna w ciąży jest wskazana? Bezpieczne ćwiczenia w ciąży

Ciąża to wyjątkowy stan w życiu każdej kobiety. Nic więc dziwnego, że przyszłe matki dokładają wszelkich starań, aby w tym okresie szczególnie dbać o zdrowie swoje oraz swojego nienarodzonego jeszcze dziecka. Odpowiednia dieta, regularne zażywanie witamin oraz systematyczne wizyty kontrolne to jednak nie wszystko. Przyszłe mamy, aby poprawić swoje samopoczucie oraz zadbać o dobrą kondycję organizmu, powinny pamiętać również o aktywności fizycznej. Jak i ile ćwiczyć w trakcie trwania ciąży, aby lepiej się czuć i nie narażać się na komplikacje?

Czy można ćwiczyć w trakcie ciąży?

Kiedy kobieta staje się brzemienna, jej organizm bardzo się zmienia. Pierwsze, delikatne zmiany są widoczne już na początku pierwszego trymestru. Ciało daje przyszłej matce do zrozumienia, że teraz ma inne potrzeby żywieniowe oraz musi o siebie szczególnie dbać. Ze względu na te zmiany, warto regularnie wykonywać ćwiczenia i oddawać się aktywności fizycznej. Sport pomoże przyszłej mamie przygotować się na kolejne miesiące bycia w ciąży, które będą znacznie większym obciążeniem dla organizmu niż początkowe tygodnie. Z czasem zaczną pojawiać się bóle stawów i mięśni, mogą wystąpić zaparcia i problemy trawienne, a także bóle kręgosłupa, opuchnięte nogi oraz zatrzymywanie się wody w organizmie.

Regularne ćwiczenia sprawią, że większość dolegliwości ciążowych dla przyszłej matki będzie znacznie mniejszym obciążeniem niż w sytuacji, gdy zrezygnuje ona całkowicie z aktywności fizyczne. Oczywiście zdarzają się sytuacje, gdy ciąża jest w jakiś sposób zagrożona i lekarz zaleci, aby kobieta przez cały jej okres trwania leżała i nie obciążała w żaden sposób organizmu. W takiej sytuacji ćwiczenia nie są wskazane. Jednak jeśli lekarz nie zaleci inaczej, to warto każdego dnia wygospodarować odrobinę czasu, aby wzmocnić swój szkielet i mięśnie, a także pobudzić do pracy układ krążenia i układ trawienny. Regularna aktywność fizyczna w ciąży sprawi także, że łatwiej będzie wrócić do formy oraz figury sprzed poczęcia. Nie wolno jednak nadmiernie się przemęczać ani przesadnie przegrzewać organizmu.

Jak ćwiczyć w trakcie ciąży?

Kobiety ciężarne, które chcą zadbać o siebie i dziecko, i zamierzają w trakcie ciąży wykonywać ćwiczenia różnego rodzaju, powinny przede wszystkim pamiętać o umiarze. Trening nie powinien być zbyt intensywny ani zbyt długotrwały. Początkowo wystarczy zaledwie kilkanaście minut dziennie. Z czasem, jeśli przyszła mama będzie czuła się dobrze, a ćwiczenia nie będą powodowały dyskomfortu, można delikatnie zwiększać ilość ćwiczeń. Jest to szczególnie ważne w przypadku kobiet, które przed poczęciem dziecka nie żyły aktywnie. Ich organizm dodatkowo obciążony przez różne ciążowe objawy, nie będzie gotowy na intensywne uprawianie sportu. Takie zachowanie mogłoby przynieść więcej szkody niż pożytku.

W trakcie ciąży doskonałym pomysłem będzie zapisanie się na basen. Pływanie, aerobik w wodzie lub inne ćwiczenia na basenie są idealne dla kobiet ciężarnych. Świetnie sprawdzi się również joga, która pozwala rozciągnąć mięśnie, a także jest bardzo wyciszająca i uspokajająca. Dobrym wyborem będzie również pilates. Zrezygnować należy ze sportów, które niosą ryzyko kontuzji. Złym pomysłem będzie jazda na nartach lub na rolkach, a także inne, intensywne dyscypliny, które mogą prowadzić do dużego zmęczenia organizmu. Nie poleca się również biegania, chyba że przed poczęciem dziecka, przyszła matka aktywnie uprawiała tę dyscyplinę. Jednak nawet w takiej sytuacji nie powinna przekraczać dystansu 3 km na dzień.

Dobrym wyborem dla każdej przyszłej mamy są również dedykowane mamom ćwiczenia – kobiety w ciąży mogą liczyć na zestaw ćwiczeń dobrany do ich stanu i możliwości na ćwiczenia dla kobiet w ciąży.