Jaki system centralnego smarowania wybrać – rodzaje

system centralnego smarowania

Absolutną podstawą dla sprawnie działającej maszyny jest jej odpowiednie nasmarowanie. W zależności od stopnia skomplikowania jej działania i paru innych czynników, stosuje się różne systemy centralnego smarowania. W dużym skrócie – system centralnego smarowania odpowiada za właściwy i regularny sposób dostarczania do jej poszczególnych elementów dawki smaru. Który z dostępnych na rynku wybrać? To zależy. Miedzy innymi od tego na jaki sposób zasilania się decydujemy oraz warunków i skali użycia poszczególnych maszyn.

Rodzaj pompy w układach centralnego smarowania

Układy centralnego smarowania różnią się między sobą już w kwestii ich zasilania, istnieje bowiem kilka rodzajów wykorzystywanych w nich pomp. Różnice między nimi wynikają oczywiście z materiałów i warunków w których muszą działać. Najczęściej montowaną jest pompa elektryczna, która przyczynia się do regularnego i precyzyjnego smarowania urządzeń. Nie mniej popularną jest też pompa pneumatyczna. Z niej korzysta się jednak w większych maszynach i w warunkach, które nie pozwalają na użycie pompy elektrycznej. Ostatnią możliwością jest z kolei pompa ręczna z której jednak w dzisiejszych czasach korzysta się już rzadko. Swe zastosowanie znajduje w sytuacjach, kiedy niemożliwym jest zastosowanie pompy elektrycznej i pneumatycznej lub w niewielkich maszynach.

Jaki system centralnego smarowania wybrać – rodzaje

Pierwszym rodzajem systemu centralnego smarowania jest smarowanie mgłą olejową, czyli tak zwane natryskowe. Działa on na zasadzie podawania ciągłego strumienia powietrza w punkty smarowania, dzięki czemu niewielkie ilości oleju przenoszone są poprzez delikatne podmuchy. Nanoszenie niewielkich ilości oleju tworzy w ten sposób odpowiednią warstwę ochronną.

MQL z kolei, dzięki stosowanej w nim specyficznej mgle, zmniejsza dawkowanie smaru. Wykorzystuje bowiem minimalne ilości czystego oleju. Wprowadzony, by zapewnić wysoką wydajność obróbki, doprowadza olej w postaci mgły do obrabianej powierzchni.

centralne smarowanie

Kolejnym, stosowanym już na szeroką skalę systemem centralnego smarowania jest smarowanie dwuliniowe o  modułowej budowie rozdzielaczy. Popularne zarówno przy maszynach pracujących w trudnych warunkach, jak i dość standardowych, pozwala na sterowanie każdym rozdzielaczem niezależnie od pozostałych. A to oznacza, że jeśli jeden z elementów przestanie działać, inne nadal będą pracować.

Ostatnim dostępnym na rynku systemem centralnego smarowania jest system 26. Jego podstawę stanowią rozdzielacze progresywne, pozwalające na dozowanie środka smarnego do każdego punktu układu. Jego modułowa budowa pozwala na dopasowanie konfiguracji do praktycznie każdego systemu, zapewniając jednocześnie obniżone koszty utrzymania i modernizacji.

Jaki system centralnego smarowania wybrać?

Odpowiednio dobrany system centralnego smarowania chroni poszczególne elementy urządzenia przez niebezpieczeństwem jakie nieść może niepotrzebne tarcie. Cała czynność polega na doprowadzeniu ciekłego, stałego lub gazowego smaru w strategiczne miejsca maszyny, po to aby zwiększyć jej niezawodność i trwałość, jednocześnie minimalizując zużycie cieplne i utratę mocy.

Normalnym wydaje się fakt, że nie znając się na konstrukcji maszyn oraz kwestiach czysto technicznych, wybór odpowiedniego systemu centralnego smarowania może przyprawić nas o ból głowy. W sytuacji, gdy stajemy przed dokonaniem wyboru, warto więc znaleźć firmę, która oprócz sprzedaży zajmie się również profesjonalnym doradztwem. Wrocławski Prooil, polski przedstawiciel wielu zagranicznych marek w dziedzinie środków smarnych, akcesoriów smarowych i innych, swym klientom proponuje nie tylko zaawanasowane technologicznie produkty najwyższej jakości, ale również dbałość o ich interesy i znalezienie indywidualnie dobranego rozwiązania.

W sytuacji, kiedy nie wiemy na jaki układ się zdecydować, postarajmy się znaleźć firmę tego rodzaju, by uniknąć niepotrzebnych błędów i kosztów.