Najważniejsze cechy przyczepek rowerowych

Przyczepki rowerowe

Do długiej wyprawy rowerowej należy dobrze się przygotować. Oczywiście bardzo ważny jest sprawny rower, przystosowany do długich wyjazdów. Powinien być dopasowany do nawierzchni i ukształtowania terenu. Kolejna ważna kwestia to odpowiedni strój. W skład ubioru wchodzi kask, spodenki, koszulka, rękawiczki i okulary. Każdy z tych elementów ma znaczenia i sprawia, że długa jazda na rowerze sprawia przyjemność. Strój rowerowy to też bezpieczeństwo na drodze, koszulki wyposażone powinny być w elementy odblaskowe.

Kilkudniowa wycieczka wiąże się ze spakowaniem wielu rzeczy. Do tego potrzebny jest bagażnik i sakwy. Mogą jednak nie wystarczyć by pomieścić wszystkie niezbędne akcesoria. W takim wypadku warto zainwestować w przyczepkę rowerową.

Przyczepki jednośladowe

Pierwszym rodzajem tego typu sprzętu jest przyczepka jednośladowa. Po zamontowaniu, bagaż zostaje umieszczony pomiędzy rowerem a kołem przyczepki. Można też umieścić pakunki po obu stronach koła. Dzięki temu ładowność całego zestawu wynosi około 20-30 kg, z pewnością wszystkie potrzebne rzeczy zmieszczą się. Potrzeba jednak dobrze zaplanować rozmieszczenie pakunków.

Zaletą jednośladowej przyczepki jest jej niska waga. Najlepsze modele ważą około 5-7 kg. Dzięki tak małej masie, jadąc rowerem użytkownik nie odczuje dużego oporu. Kolejna istotna cecha to dużo zwrotność i łatwość manewrowania. Koło przyczepki podążą idealnie w ślad za rowerem. Dzięki temu omijanie przeszkód nie sprawia problemu. Jeżeli koło przyczepki jest tych samych rozmiarów, co rowerowe, w ekstremalnych sytuacjach można zamontować je w rowerze.

Ceny przyczep jednośladowych mieszczą się w przedziale 600-1200 zł. Można znaleźć tańszy sprzęt, lecz jego, jakość nie jest już tak pewna. Decydując się na mniejsze koszty warto dokładnie obejrzeć przyczepkę i sprawdzić opinie innych użytkowników.

Przyczepki dwuśladowe

Drugi z typów to przyczepki dwuśladowe. Są to tradycyjne modele dostępne na rynku od lat. Wyposażone w dwa koła, doskonale sprawdzają się w turystyce rowerowej. Najważniejszą zaletą tego sprzętu jest jego ładowność. Sięga ona 45 kilogramów, istnieją też modele osiągające ładowność 60 kilogramów. Pozwalają, więc na spakowanie zdecydowanie większej ilości rzeczy. Dodatkowo sprzęt może być większych gabarytów. Ma to ogromne znaczenie w przypadku wypadu na biwak, przyczepka pomieści większy namiot, rzeczy obozowe oraz narzędzi do ewentualnych napraw roweru.

Przyczepy wyposażone w dwa koła są cięższe nić wcześniej opisywany rodzaj. Możliwości manewrowania są też mniejsze. Opór podczas jazdy zdecydowanie rośnie w porównaniu z jednośladami. Te wady rekompensuje jednak większa stabilność w czasie podróżowania.

Podobnie jak w przypadku przyczepek jednośladowych ceny dwukółek wahają się w przedziale 600-1200 zł. Są to już wysokiej klasy modele. W tej cenie znajdziemy np. przyczepki marki Burley. Poniżej fotografia jednej z nich:

Przyczepka rowerowa Burley

Jak podaje sklep Królestwo Rowerów, przyczepka dostępna za 1195 zł posiada ładowność aż 45 kg oraz 5 punktowe pasy bezpieczeństwa. To zdecydowanie wystarcza, aby mieć pewność, że kilkuletnie dziecko przewieziemy bezpiecznie i wygodnie. Źródło: http://www.krolestworowerow.pl/przyczepki-rowerowe

Występują też tańsze odmiany, lecz nie sprawdzają się podczas długich wycieczek, nadadzą się raczej do wypadów na działkę lub zakupy.

Kwestia wyboru?

Dostępne są, więc dwa rodzaje przyczepek jedno lub dwuśladowe. Ten pierwszy typ posiada mniejszą ładowność, lecz rekompensuje to lekkością i dużymi możliwościami manewrowania. Nie stawia też zbyt dużego oporu, nadaje się, więc na dość długie wyprawy.

Przyczepki dwuśladowe nie są tak lekkie i manewrowe, lecz posiadają naprawdę dużą ładowność. Z łatwością pomieszczą wszystkie niezbędne rzeczy. Dają też dużą stabilność w czasie jazdy.

Wybór modelu zależy tylko i wyłącznie od rowerzysty i jego potrzeb. Można, więc dopasować cenę i właściwości techniczne do konkretnych wymagań.