Reklama w galeriach na nośnikach audio – audiomarketing

Audiomarketing to zaraz obok aromamarketingu jeden z silniejszych trendów marketingowych wykorzystywanych przez coraz więcej marek, sieci handlowych i dużych galerii handlowych. Wykorzystanie mediów In-store, czyli kanałów reklamowych obecnych w miejscach handlowo-usługowych pokazuje jak ważne jest tworzenie odpowiedniej atmosfery w sklepach. To, jak klient czuje się w sklepie czy obiekcie handlowym ma ogromny wpływ na to, czy klient zdecyduje się na zakup i to, ile czasu spędzi w danym miejscu. Pozytywna, przyjazna atmosfera zachęcająca do zakupów sprawia, że klienci wracają do danych marek częściej. I choć większość z nich nie wystawiłaby się świadomie na działanie reklam, umiejętne wplatanie spotów reklamowych pomiędzy muzykę jest praktyką wykorzystywaną w audiomarketingu coraz częściej. Jak działa audiomarketing i dlaczego ponosi wskaźniki sprzedażowe sklepów?

Marketing sensoryczny, czyli wykorzystanie dźwięków i zapachów w galeriach handlowych

Zbudowanie odpowiedniej atmosfery w przestrzeni handlowej to jeden z najważniejszych elementów dobrego marketingu. Marketerzy nie od dziś starają się zatrzymywać klientów w sklepach poprzez odpowiednie wykorzystanie zapachów i dźwięków. Audiomarketing to szereg zabiegów, których celem jest stworzenie pozytywnej i przyjaznej atmosfery sprzyjającej zakupom zarówno na terenie całych galerii handlowych, jak i poszczególnych sklepów. Wiele badań prowadzonych przez naukowców dowodzi, że klienci preferują zakupy w sklepach, w których gra muzyka. Najlepszym dowodem na to są małe butiki, w których panuje dość sztywna, sterylna atmosfera i absolutna cisza. Miejsca te są zwykle najbardziej pustymi strefami galerii handlowych. Sklepy, które odtwarzają muzykę dopasowaną do profilu swojej grupy docelowej mają większe szanse na to, że klienci wejdą do środka i będą przeglądać ich ofertę dłużej.

Audiomarketing pozwala oddziaływać na zachowania klienta poprzez dobieranie odpowiednio formatowanych programów muzycznych dopasowanych do wizerunku marki i spójnych z jej ogólnym przekazem. Muzyka odtwarzana w miejscu sprzedaży tworzy przyjemną atmosferę, działając jednocześnie kojąco i relaksująco na klienta. Klienci, którzy mogą cieszyć się muzyką odtwarzaną w sklepie rzadziej przejmują się dłuższymi kolejkami, a niektórzy wręcz chętnie zostają w sklepie dłużej by dokończyć słuchanie konkretnego utworu. Zachowania takie tworzą przywiązanie do marki, o jakim bez muzyki nie ma mowy.

Muzyka w sklepach, a opłaty do ZAIKS

To, czy dana galeria handlowa zdecyduje się na wykorzystanie komercyjnej muzyki znanych artystów, czy też muzyki bez opłat do ZAIKS, czyli tak zwanej Royalty Free Music zależy w dużej mierze od charakteru sali sprzedaży. Na muzykę komercyjną decydują się najczęściej pojedyncze sklepy działające wewnątrz galerii – muzyka komercyjna może zostać dopasowana do docelowej grupy klientów znacznie precyzyjniej, niż w przypadku dużych domów handlowych. Te drugie wykorzystują więc muzykę royalty free. Obydwa systemy polegają jednak na tym samym – skomponowaniu specjalnej, tematycznej playlisty utworów, która zachęci klientów do pobytu w galerii i stworzy atmosferę swobody i relaksu.

schody w galerii handlowej

Reklama dźwiękowa w galeriach

Audiomarketing to przede wszystkim tworzenie przyjemnej i sprzyjającej zakupom atmosfery za pomocą odpowiednio dobranych kanałów muzycznych. Audiomarketingu nie należy definiować jedynie przez pryzmat muzyki. Coraz częściej w galeriach wykorzystuje się bowiem system głosowy również w celach reklamowych, mających zachęcić do odwiedzenia konkretnego sklepu. Działania takie sprawdzają się przede wszystkim w dużych galeriach handlowych, gdzie spieszący się klient może nie planować odwiedzin we wszystkich sklepach.

Skutecznie dopasowana reklama audio wpleciona pomiędzy nadawane utwory muzyczne zasiewa w umyśle klienta potrzebę sprawdzenia oferty danego sklepu, zachęcając tym samym do pozostania na terenie galerii dłużej – http://www.ims.fm/sensory/audiomarketing

Badania przeprowadzane regularnie na klientach dużych sieci handlowych pokazują, że choć nadmierna ekspozycja na reklamy w mediach może być irytująca, reklamy eksponowane za pomocą mediów in-store są odbierane bardzo  pozytywnie. Klienci przychodzą do galerii handlowych w celach zakupowych, a więc reklama stanowi tu w ich oczach integralną część punktów sprzedaży i kształtuje ogólną atmosferę galerii handlowej.