Zanim zdecydujesz się na ciąże – o czym należy pamietać?

Kobieta planująca zajść w ciążę zwykle wie, że do utrzymania jej do końca i urodzenia zdrowego dziecka potrzeba czegoś więcej, niż rezygnacji z używek czy unikania wysiłku. Aby prawidłowo przygotować się do ciąży i zapewnić sobie i swojemu dziecku najlepszy start, warto zapamiętać kilka ważnych zasad i nawyków do wprowadzenia jeszcze przed podjęciem starań o dziecko. O czym należy pamiętać zanim zdecydujesz się na ciążę?

Badania przed ciążą – co warto wykonać?

Jednym z najważniejszych punktów przygotowania do ciąży jest zadbanie o zdrowie własnego ciała, a więc i wykonanie najważniejszych badań pozwalających wykryć jego ewentualne potrzeby. Kluczowa będzie tu oczywiście wizyta w specjalistycznej poradni ginekologicznej, w której lekarz przeprowadzi między innymi niezbędne badanie USG, cytologię, sprawdzi stan jajników i macicy, a także przeprowadzi badania piersi pod kątem ewentualnych guzków.

Do ważnych badań niezbędnych przed zajściem w ciążę warto zaliczyć też wszystkie konieczne badania krwi, w tym podstawową morfologię, oznaczenie grupy krwi i czynnika Rh, oznaczenie hormonów tarczycy, stężenie prolaktyny, stężenie cukru we krwii czy test na HIV. Ich prawidłowe wyniki pozwolą mieć sporą dozę pewności, że dziecko może bezpiecznie się rozwijać.

Badania to nie wszystko – pamiętaj o zdrowej diecie

Wiele kobiet przechodzi podczas ciąży przez spore wahania apetytu, często odczuwając potrzebę „jedzenia za dwoje”. Warto wiedzieć jednak, że kluczowym elementem decydującym o zdrowiu ciąży jest prawidłowy jadłospis i że dziecko rozwijające się w brzuchu matki wcale nie oznacza konieczności spożywania podwójnych porcji obiadu czy śniadania. Najważniejsze zarówno przed jak i w trakcie ciąży jest dostarczanie do organizmu odpowiednich składników odżywczych, pochodzących z produktów niskoprzetworzonych. Dietę należy budować na bazie owoców, warzyw, roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych czy chudego mięsa, dbając o to by w daniach pojawiały się produkty z dużą zawartością witaminy E, nienasyconych kwasów tłuszczowych, cynku i żelaza. Warto pamiętać też o żywności bogatej w kwas foliowy (głównie warzywa zielonolistne, a także sok z pomarańczy, fasola, groszek, soczewica, ryż, soja, czy kiełki pszenicy). Odradzane są tu natomiast wszelkie dania gotowe i fastfoody bogate jedynie w tłuszcze trans i proste węglowodany. Przed i w trakcie ciąży należy unikać też wszelkich używek.

Zdrowy tryb życia to zdrowa ciąża

Jeśli jako kobieta chcesz urodzić zdrowe dziecko i mieć siłę nie tylko podczas ciąży, ale i zaraz po niej, warto zaprzeć się i podejmować dobre decyzje dotyczące własnego zdrowia, diety, odżywiania i trybu życia. Pomijając przypadki ciąży zagrożonej, kobiety nie powinny rezygnować z aktywności fizycznej nawet w późniejszych miesiącach ciąży. Warto oczywiście konsultować każdą decyzję z lekarzem, ale zarówno przed ciążą jak i w jej trakcie warto dbać o własną kondycję i przygotować ciało na wysiłek, jakim jest rozwój dziecka, poród, a także połóg i pierwsze miesiące wychowywania malucha. Wśród najbardziej polecanych ćwiczeń dla kobiet w ciąży należy wymienić przede wszystkim pływanie, jogę czy jazdę na rowerze, a także wszelkie ćwiczenia związane z wzmacnianiem mięśni Kegla.

Ciąża może być naprawdę pięknym okresem w życiu kobiety, jednak należy pamiętać że to od Ciebie zależy jak dobrze ją przejdziesz. Zadbaj o własne zdrowie, pamiętaj o regularnych badaniach w klinice ginekologicznej i ćwicz własną silną wolę, zarówno w kontekście zdrowej diety jak i ćwiczeń. Łatwo popaść w złudzenie, że kobieta w ciąży jest ograniczona ruchowo, ale nauka i doświadczenie pokazują, że to właśnie najbardziej ruchliwe kobiety mogą cieszyć się najlżejszym przebiegiem ciąży.