Rodzice odgrywają kluczową rolę w rozwoju języka dziecka. Badania wykazały, że dzieci do których dużo mówiono oraz którym dużo czytano we wczesnym dzieciństwie mają większy zasób słownictwa oraz lepiej posługują się gramatyką. Jak jako rodzice czy opiekunowie możemy wspierać maluchy w rozwijaniu mowy?
Zwróć uwagę na to, jak komunikujesz się z dzieckiem
Zejdź na poziom dziecka i zaangażuj jego uwagę, zanim zaczniesz mówić lub zadawać pytanie. Małe dzieci mogą mieć trudności ze słuchaniem i kontynuowaniem aktywności w tym samym czasie. Wypowiedzenie ich imienia, aby zwrócić ich uwagę, zachęca je do zatrzymania się i słuchania.
Pamiętajmy też, żeby potem dać maluchowi czas na udzielenie odpowiedzi. Dzieci często potrzebują czasu, aby zebrać myśli. Jednocześnie utrzymujmy z nimi w tym czasie kontakt wzrokowy i pokazujmy im, że mają naszą niepodzielną uwagę.
Ucz dziecko
Uczyń naukę nowego słownictwa przyjemną i niezapomnianą. Na przykład, jeśli uczysz nazw owoców, zachęcaj dziecko do próbowania i wąchania różnych owoców podczas nauki słów. Innym pomysłem jest użycie znanych piosenek i rymów jako narzędzia do nauki. Mówiąc bardzo wyraźnie, dodaj jeszcze jedno lub dwa słowa do zdania dziecka. Na przykład, jeśli dziecko powie „patrz, samochód”, możesz powiedzieć „tak, to czerwony samochód”. W ten sposób zasygnalizujesz, że słyszałeś, co powiedziało, i wymodelujesz kolejny etap rozwoju języka – sprawdź stronę z zabawkami logopedycznymi.
Mów żywym, animowanym głosem i używaj gestów i mimiki, aby poprzeć swoje słowa. Będziesz dawał więcej wskazówek na temat tego, co oznaczają słowa. Może to być bardzo przydatne, jeśli dziecko stara się zrozumieć język. Będziesz także demonstrować znaczenie komunikacji niewerbalnej.
Opisz, co robisz podczas codziennych czynności („Myję filiżankę”). Powtarzaj swoje słowa ładnie i wyraźnie. Wielokrotne mówienie rzeczy ułatwia dzieciom przyłączenie się i nauczenie się nowych słów.
W przypadku bardzo małych dzieci po prostu naśladuj ich słowa i zdania. To pokaże im, że cenisz ich słowa i zachęci ich do dalszej nauki.
Staraj się nie zadawać zbyt wielu pytań, zwłaszcza tych, które brzmią, jakbyś egzaminował dziecko. Najlepsze pytania to te, które zmuszają dziecko do myślenia, a nie dają natychmiastowej odpowiedzi, w stylu tak lub nie. Zbyt wiele pytań może zablokować naturalny przebieg rozmowy.
Co jeżeli dziecko ma problemy z mową?
Przede wszystkim zamiast krytykować błędy malucha postarajmy się pokazywać właściwą drogę. Chwalmy wysiłki dziecka, nawet jeśli wyniki nie są doskonałe. Jeśli dziecko popełnia błąd w słowie lub zdaniu, po prostu powiedzmy poprawną wersję, zamiast wskazywać błąd. Na przykład, jeśli dziecko powie „poszłem” do parku, możemy powiedzieć „Super, poszedłeś do parku”.
Jeżeli nasz maluch sepleni, jąka się lub ma inne problemy z mową udajmy się do logopedy. Im wcześniej tym lepiej. Nawet jeżeli mamy drobne problemy z rozwojem mowy to logopeda nas uspokoi i pokarze ćwiczenia, które możemy wykonywać z maluchem. Dodatkowo możemy zawsze zakupić ćwiczenia logopedyczne, które zmienią ćwiczenia językowe w zabawę. Często są one naprawdę kolorowe, ładne i dzieci chętnie z nich korzystają.
Sprawmy, aby nauka języka była przyjemnością! Bawmy się słowami, dźwiękami i zdaniami. Nie bójmy się mówić śmiesznymi głosami lub prowadzić głupie rozmowy. Jeżeli dziecko zobaczy, jak eksperymentujemy z językiem może samo rozpocząć takie próby. Eksperymentowanie z językiem jest istotnym aspektem nauki.